Aloittaessani mielipidetekstin kirjoittamisen, kävin aluksi läpi mitä sosiaalisilla medialla ja elinikäisellä oppimisella tarkoitetaan. Halusin käsitellä aihetta mahdollisimman laajasti, joten käsitteiden määritteleminen oli paikallaan tämän mahdollistamiseksi. Kun aloitin tekstin kirjoittamisen, tuntui kuitenkin etten saa aiheesta tiivistä ja yhtenäistä pakettia. Aihe oli laaja, joten tuntui että tekstini rönsyili ja punainen lanka oli kadoksissa. Koska halusin teksistäni yhtenäisen ja johdonmukaisin päätin valita tietyn näkökulman ja  rajata sen koskemaan sosiaalisen median antamia mahdollisuuksia elinikäisessä oppimisessa. Vaikka elinikäinen oppiminen sosiaalisessa mediassa sisältää myös uhkakuvia, päätin tässä tekstissä käsitellä ainoastaan sen mahdollisuuksia.

Pohdin pitkään tekstini julkaisupaikkaa. Toisin kuin mielipideteksteillä yleensä, en tavoitellut tekstilleni suuria lukijamääriä, mikä rajasi osan julkaisupaikoista pois liiallisen näkyvyyden kautta. Kurssilla opin juuri pohtimaan eri sosiaalisten medioiden sopivuutta eri tilanteisiin. Sosiaalista mediaa tulee osata hyödyntää kunkin tarkoituksen mukaisesti. Tavoite määrittää paljon sitä, miten sosiaalista mediaa käyttää ja missä tekstin, tai muun julkaisun, julkaisee. Mielestäni julkaisupaikka onkin tärkein seikka tekstin kannalta, sillä sosiaalisesta mediasta löytyy niin monenlaisia julkaisupaikkoja. Näin ollen päädyin julkaisemaan mielipidetekstini blogissani. Blogissani se saavuttaa oikean kohdeyleisön: muut kyseisien kurssin käyneet opiskelijat, jotka voivat kommentoida ja ottaa kantaa ajatuksiini kommenttiboxissa. Pystyn paremmin seisomaan myös sanojeni takana, kun lukijat löytyvät samalta sivustolta myös muita tekstejäni ja pystyvät näin syventymään ajatuksiini ja näkemyksiini paremmin kuin vain yhden tekstin varassa.

Mielipidetekstiä kirjoittaessani kävin läpi useita eri julkaisupaikkoja ja niiden tekstejä. Sain useiden sivustojen kautta paljon vinkkejä omaan tekstini kirjoittamiseen ja julkaisuun. Kävin esimerkiksi Suomi24 keskustelupalstan tekstejä eri aiheista tarkasti läpi ja omaksuin täältä tiettyjä periaatteita mielipidetekstin kirjoittamiseen, kuten esimerkiksi sen, että ollakseen vakuuttava täytyy perustella mielipiteensä hyvin ja monin tavoin. Opin myös sen, että netissä kirjoittaessa tulee kirjoittaa tiivisti.  Opin myös sen, että  julkaisuaika on tärkeä tekstn kannata. Teksti täytyy osata julkaista oikeaan aikaan niin, että se ei huku muiden tekstien joukkoon, vaan pysyy näkyvillä. Sen tulee olla myös ajankohtainen. Esimerkiksi oman tekstini julkaisuajankohta oli siinä mielessä mielestäni hyvä, että kasvatuskysymykset ja sosiaalinen media ovat aiheena olleet pinnalla jo tovin, mutta joululoma julkaisuajankohtana oli toisaalta huono, sillä loma aikaan ihmiset harvoin paneutuvat asioihin kovin innokkaasti. Toisaalta sosiaalisen median hyvänä puolena tähän liittyy se, että toisin kuin sanomalehti, internetissä tekstit eivät ”vanhene” vaan ovat löydettävissä sieltä vielä myöhemminkin, kun vain osaa etsiä.

Kokonaisuudessaan mielipideteksin laatiminen ja ylipäätään blogin kirjoittaminen oli opettavainen kokemus, josta opin itsevarmuutta kirjoittajana ja opin näkemään sosiaalisen median uudessa näkökulmassa, jossa sillä on paljon mahdollisuuksia ja jotka kannattaa myös minun tulevaisuudessa hyödyntää.